HYGIENICKÉ ZÁSADY PRO ZAŘÍZENÍ SPOLEČNÉHO, STRAVOVÁNÍ
Hygienický předpis sv. 84/1987 č. 72)
Úvodní ustanovení
§ 1
(1) Těmito směrnicemi se stanoví hygienické požadavky na zřizování a provoz zařízení společného stravování všech typů a na výrobu pokrmů s výjimkou výroby pokrmů s prodlouženou dobou trvanlivosti, pro kterou platí zvláštní předpisy
1)(2) Tyto směrnice se nevztahují na průmyslovou výrobu pokrmů, uskutečňovanou potravinářským průmyslem (např. mrazírenským, konzervárenským, masným, tukovým).
§ 2
V těchto směrnicích se rozumí pod pojmem:
§ 3
Provozovatelé jsou při plnění hygienických požadavků podle těchto směrnic povinni soustavně zajišťovat
Hygienické požadavky
na zřizování zařízení společného stravování
§ 4
(1) Zařízení společného stravování se umístí a technicky řeší tak, aby nebylo nepříznivě ovlivňováno z okolí a aby samo toto okolí nepříznivě neovlivňovalo; varná část a sklady se zpravidla umístí na neosluněnou stranu.
Použitý stavební materiál a vybavení zařízení společného stravována nesmí negativně ovlivňovat poživatiny a pracovní prostředí, musí být lehko čistitelné a nepoškozené.
(2) Intenzita a barevnost umělého osvětlení pracovních míst se zvláštními nároky na optickou kontrolu musí umožňovat dokonalou barevnou ostrost a rozlišování podrobností do 1 mm; umělé osvětlení musí být barvy bílé o intenzitě 500
lx.(3) Provozy, které by na sebe nepříznivě působily, nebo by nepříznivě ovlivňovaly poživatiny, se stavebně, popřípadě provozně oddělí. Ve výrobních a pomocných provozech musí být zabezpečena plynulost a jednosměrnost výrobního procesu a nesmí se křížit čisté a nečisté provozy. Nutnost provozního, popřípadě i stavebního oddělení platí to pro umývárny stolního bílého nádobí a příborů, umývárny černého nádobí, umývárny sklenic a umývárny přepravních obalů pokrmů. V přílohách č. 1 a 2, které jsou součástí
těchto směrnic, se stanoví orientační ukazatele plošných koeficientů pro projektování zařízení společného stravování a hygienické požadavky na členění hrubých a čistých přípraven v zařízeních společného stravování.(4) Sklady se zřizují podle účelu stravovacího zařízeni. Sklady pro poživatiny se zřizují suché s teplotou nejvýše 18 st. C, vlhkostí nejvýše 85 %, sklady chladné s teplotou nejvýše 12 st. C a vlhkostí 65 až 65 %, sklady chlazené s teplotou mínus 4 st. C až plus 10 st. C a sklady mrazící s teplot
ou nejvýše minus 15 st. C. Sklady chlazené a sklady mrazící je možno nahradit chladničkami a mrazničkami. Sklady poživatin se člení pro jednotlivé druhy poživatin podle skladovacích podmínek, které jsou pro ně předepsány technickými normami jakosti. Sklady pro poživatiny, které by mohly nepříznivě organolepticky nebo mikrobiologicky ovlivnit jiné poživatiny, musí být stavebně odděleny. Stavebně oddálené se řeší také sklady pro obaly, čisticí prostředky, prádlo, inventář a jiné pomocné sklady. Velikost skladů poživatin musí být dostatečná, musí umožnit uložení poživatin na podložkách, v regálech, nebo zavěšením, kontrolu nezávadnosti poživatin, provětrávání poživatin a použití mechanizačních prostředků při přepravě.§ 5
(1) V zařízeních společného stravování musí být pro strávníky zřízeny a udržovány samostatné záchody, oddělené pro ženy a muže. Splnění tohoto požadavku není nutno vyžadovat tam, kde záchody pro strávníky jsou zajištěny jiným hygienicky a provozně vyhovujícím způsobem. V obou typech společného
stravováni, s výjimkou provozoven rychlého občerstvení, musí však být zabezpečeny podmínky pro mytí rukou strávníků a prostory pro odkládání šatů.(2) V zařízeních společného stravování musí být zabezpečena tekoucí pitná voda o minimální teplotě 60 st. C. V prostorách, v nichž se zachází s poživatinami, musí být pro pracovníky zajištěna možnost mytí rukou.
§ 6
(1) V zařízeních společného stravování, ve kterých není zabezpečeno převzetí poživatin (zejména mléka mléčných výrobků, chleba a pečiva) od dodavatele pověřeným pracovníkem zařízení společného stravování, se zřídí umyvatelné a uzamykatelné kryté prostory pro jejich přechodné uskladnění.
(2) Vydávají-1i se, pokrmy v zařízeních společného stravování do přepravních nádob, musí být tato činnost zabezpečena a vykonávána hygienicky nezávadným způsobem. Pro mytí a skladování přepravních obalů, přepravních prostředků a pro expedici pokrmů v přepravních nádobách se vyčlení samostatné prostory s tekoucí teplou vodou.
(3) Výrobní, skladovací a prodejní (výdejní)
prostory se vybavují vhodným zařízením na úchovu a prodej (výdej) poživatin, pro které jsou stanoveny zvláštní teplotní požadavky.(4) Příjem použitého stolního nádobí musí být oddělen od výdeje stravy.
(5) Pokrmy a nápoje v nádobí a skle je možno podávat pouze tam, kde je zajištěna tekoucí pitná a teplá voda pro vyhovující mytí, jinak je nutno používat hygienicky vyhovujících nevratných obalů.
(6) Pro přípravu a podávání dietních pokrmů se vytvářejí potřebné podmínky, zejména prostorové a technologické. Odchylné podmínky určí orgán hygienické služby.
(7) Sklady organických odpadů musí být přístupné zvenku. V případě, že takový sklad není chlazený, musí být zabezpečen. denní odvoz odpadu. Tyto sklady musí být vždy kryté, větratelné, lehko čistitelné a uzavíratelné. Nádoby na shromažďování odpadu musí být označeny a lehko umývatelné, uzavíratelné. Nádoby na odpad se musí pravidelně po vyprázdnění čistit a dezinfikovat. Sklady odpadů musí být vybaveny tekoucí teplou vodou a odpadem.
Hygienické požadavky na výrobu pokrmů a nápojů
§ 7
Pří výrobě pokrmů musí být zabezpečena jejich zdravotní nezávadnost, zachovány jejich výživové a organoleptické hodnoty a vyloučeny nežádoucí technologické vlivy. Za tím účelem je nutno
Hygienické požadavky na stravováni dětí a dorostu
§ 6
Pro stravování dětí a dorostu platí vedle ostatních požadavků těchto směrnic tyto další:
Odběr vzorků pokrmů
§ 9
Před výdejem stravy v zařízeních společného stravování uzavřeného typu se provede odběr a úchova vzorků hotových pokrmů pro kontrolní účely. Při odběru vzorků a jejich uchovávání se postupuje podle zásad uvedených v příloze č. 4, která je součástí těchto směrnic.
Provoz zařízení společného stravování,
§ 10
V zařazeních společného stravování se zakazuje:
Povinnosti provozovatele zařízení společného st
ravování§ 11
Provozovatel zařízení společného stravováni je vedle po. vinností uvedených v předchozích ustanoveních těchto směrnic, povinen:
Povinnosti pracovníka zařízení společného stravováni
§ 12
Pracovníci zařízení společného stravováni jsou, vedle povinností stanovených v předchozích ustanoveních těchto směrnic, povinni:
§ 13
Kromě orgánů hygienické služby a odborných pracovníků hygienických stanic
8) zajišťuje zdravotní dozor v zařazeních společného stravování uzavřeného typu též závodní a školní lékař a v zařízeních ústavního stravováni dietní sestra. Tito pracovníci zajišťují kontrolu dodržování těchto směrnic, projednávají závady s provozovatelem nebo na tyto závady upozorní příslušný orgán hygienické služby a účastní se na sestavování jídelních lístků a na činnosti stravovací komise; v případě závady, které bezprostředně ohrožuje lidské zdraví, uloží opatření nutná k jejímu odstranění.Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 14
Zařazení společného stravováni již vybudované a zařízení společného stravování nebo jejích změny, u nichž plánovací příprava byla zahájena před počátkem účinnosti těchto směrnic, pokud nesplňují stanovené požadavky, musí být podle harmonogramu projednaného s příslušným orgánem hygienické služby p
ostupně upravena.§ 15
(1) Zrušují se směrnice ministerstva zdravotnictví ČSR - hlavního hygienika ČSR č. 26/1961 Sb. Hygienické předpisy, o hygienické a protiepidemické péči při společném stravování.
(2) Tyto směrnice nabývají účinnost dnem 1. září 1987.
M
UDr. Dana Zusková,
Příloha č. 1
Orientační ukazatele plněných koeficientů pro projektování zařízeni společného stravování
1. Plocha výrobní složky na jedno jídlo v době špičkového provozu | 0,1-0,5 m2 (podle stupně technologického vybavení a specifického účelu stravování | |
2 Plošné koeficienty, skladu na jedno hlavní jídlo (příjem, výdej a | 0,1-0.5 m2 | |
3. Zařízení společného stravování s hlavní náplní výroby a plného odbytové prostory | 30-50 % celkové zastavené plochy 50-70 % celkové zastavené plochy (podle stupně technologického vybavení a specifického účelu stravování) | |
4. Podlahová plocha odbytového prostoru (jídelny) na jedno místo u stolu | 1,2-1,8 m2 podle druhu a typu zařízení společného stravování | |
5.Směnnost při podáváni hlavních jídel v době špičkového provozu s výjimkou provozů rychlého občerstven( (bufety, snack-bary)
| nejméně 30 minut na strávníka a 1 místo u stolu |
Příloha č. 2
Hygienické požadavky na členěni hrubých a čistých připraven v zařízeních společného stravování
Příloha č. 3
Přehled lhůt pro úchovu rozpracovaných surovin a polovýrobků v zařízeních společného stravování za použití chlazení od 0 stupňů Celsia až do 4 stupňů Celsia
Uchova: | |
Sekané a mleté maso | nejdéle do 3 hodin |
Polotovary masových nebo rybích karbanátků | nejdéle do 3 hodin |
Nakrájené syrové maso na ragú, guláš spod. | nejdéle do 3 hodin |
Nespotřebovaný obsah konzerv po otevřen( (nesmí se skladovat v plechu) | nejdéle do 24 hodin |
Naporcované pečené maso, | nejdéle do 24 hodin |
Naporcované vařené maso | nejdéle do 24 hodin |
Naporcované dušené maso bez šťávy | nejdéle do 24 hodin |
Čisté polévkové vývary | nejdéle do 24 hodin |
Vařené brambory ve slupce. rýže . | nejdéle do 24 hodin, pokud se použiji jako suroviny pro další výzdobu |
Příloha č. 4
ZÁSADY PRO ODBĚR A UCHOVÁNÍ VZORKŮ V ZAŘÍZENÍCH SPOLEČNÉHO STRAVOVÁNÍ
1. Vzorky musí odebírat pracovník pověřený k tomu vedoucím zařízení společného stravování.
2. Vzorky se odebírají do čistých, vyvařených skleněných nádob s uzávěrem.
3. K odběru se používají lžíce, naběračky a další pomůcky čistě umyté a vyvařené [100 st. C, 15 min.j, které nejsou používány při vlastni přípravě pokrmů.
4. Každá součást pokrmu (polévka, maso, omáčka, brambory, knedlíky, saláty, moučníky apod.) musí být uchovávána v samostatné nádobě.
5. Je-li příloha součástí několika pokrmů (např. brambory, knedlíky, rýže), lze uchovávati jen jeden vzorek. To platí i tehdy, je-li např. maso ze stejné várky součástí několika pokrmů, lišících se např. jen omáčkou nebo přílohou.
8. Jsou-li stejné pokrmy ze stejných surovi
n připravovány několika pracovními skupinami, uchovávají se vzorky od každé skupiny.7. Každý vzorek musí mít minimální hmotnost 50 g, pokud se nejedná o kusové zboží.
8. Vzorky pokrmů odebíraných v teplém stavu se uzavřou, urychleně zchladí a po dobu 46 hodin od ukončení výdeje se uchovávají v chladničce při teplotě +2 až +6 st. celsia.
9. Po uplynutí 48 hodin se vzorky likvidují neškodným způsobem. Nesmějí být použity ve společném stravování.
10. O odebraných vzorcích se vede evidence, ve které se uvede:
a) datum odběru (případně hodina, jsou-li připravovány v různou dobu),
b) druh vzorku,
c) jméno pracovníka, který odběr vzorku provedl.
DODATEK K HYGIENICKÝM ZÁSADÁM SPOLEČENSKÉHO STRAVOVÁNÍ.
1. Společným stravováním rozumíme stravována většího nebo menšího okruhu osob mimo domácnost, při němž se realizuje příprava a podávání nebo jen výdej pokrmů a nápojů ve společném prostředí, kde ještě navíc může být kombinována s prodejem poživatin. U nás rozeznáváme v zásadě dva systémy společného
stravována: spolei5né stravování otevřené nebo také restauračního typu as společné stravování uzavřené - závodní stravování. Úlohou zařízen( společného stravování je poskytovat energeticky a biologicky, chuťově i vzhledem vyhovující a zdravotně nezávadné ,pokrmy a nápoje v hygienicky nezávadném prostředí. Zařízení společného stravování musí vyhovovat všem hygienickým požadavkům na zamezení vzniku a šíření elementárních nákaz a otrav z poživatin.2. K výrobě hotových pokrmů a polotovarů pro společné .stravován( se používají suroviny zdravotně nezávadné, odpovídající příslušným technickým normám jakosti. Z hlediska zdraví škodlivých prvků a látek smějí suroviny, polotovary a hotové pokrmy obsahovat jejich nejvyšší přípustná množství, stanovená v hygienickém předpise číslo 50/1976 Směrnice o cizorodých látkách v poživatinách.
Pro výrobu polotovarů se nesmí používat zmrazeného masa; zmrazeného masa nesmí být dále použito (s výjimkou drůbeže) pro výrobu zchlazených a zmrazených hotových pokrmů.
Zmrazené maso lze p
oužívat pro výrobu pokrmů řádně tepelně opracovaných ve studeném stavu. Mletá masa používaná pro výrobu hotových pokrmů se připravují na místě (v zařízeních společného stravována) a musejí být tepelně zpracována ihned po semletí při výrobě hotových pokrmů zchlazených nebo zmrazených, u ostatních hotových pokrmů (běžných hotových pokrmů teplých nebo podávaných za studena) nejpozději do tří hodin po jejich semletí. Veškeré suroviny musejí byt se zřetelem na druh a vzájemné působení jednotlivých druhů od sebe uloženy odděleně, ve skladovacích .prostorách podle skladovacích podmínek stanovených technickými normami a hygienickými předpisy.3. Veškeré potravinářská výroba, prováděná v rámci společného stravování, je orientována na výrobu hotových pokrmů čerstvě připravených a podávaných v teplém stavu, výrobu pokrmů podávaných ve studeném stavu, výrobu hotových pokrmů zchlazených a podávaných v teplém stavu a výrobu polotovarů. Hygienické požadavky na výrobu a další oběh hotových pokrmů zchlazených a zmrazených js
ou uvedeny v hygienickém předpise č. 54/1960 Směrnice o hygienických požadavcích na výrobu, skladování, přípravu a podávání -zmrazených a zchlazených hotových pokrmů ve společném stravování. Byly připraveny za použití zvláště upravené technologie a ošetřuji se nízkými teplotami k prodloužení jejich trvanlivosti při zachováni zdravotní nezávadnosti, výživové a senzorické hodnoty. Veškeré hotové pokrmy a polotovary se vyrábějí podle předem schválených materiálových spotřebních norem, receptur a výrobních technologických postupů.4. Při výrobě zchlazených hotových pokrmů most být dosaženo teploty +10 ~st. C v jádře pokrmu nejpozději do 90 minut od začátku chlazeni s následným dochlazením na teplotu +2 st. C.
Při výrobě zmrazených hotových pokrmů musí být dosaženo -18 st. C v jádře pokrmu během 90 až 150 minut.
Při dosažení těchto teplot činí celkové spotřební lhůta u zchlazených pokrmů nejvýše čtyři dny, u zmrazených hotových pokrmů tři měsíce ode dne jejich výroby. U zchlazených pokrmů se ohřev zahajuje nejpozději do 30 minut po vyskladnění z chladícího zařízeni, teploty v jádře +60 stupňů Celsia musí být dosaženo do 10 minut, výdej je limitován 15 minut u jednoporcového balení, 60 minut u víceporcového balení od dokončeni ohřevu. U zmrazených pokrmů musí ohřev
proběhnout po předchozím roztání po dobu 60 minut na teplotu +80 st. C v jádře výrobků, nejméně po dobu 10 minut. Po dobu výdeje ohřátých zmrazených i zchlazených pokrmů nesmí teplota pokrmu poklesnout pod +85 st. C.5. Zařízení pro společné stravováni se v zásadě člení na:
a) část odbytovou (představuje 30 proc. celkové plochy stravovacího zařízení),
b) část výrobní (představuje 40 proc.),
c) část skladovací (představuje 20 proc.),
d) pomocné příslušenství (představuje 10 proc. celkové plochy )
Provoz jedn
otlivých části se nesmí navzájem směšovat - křížit, nebo nepříznivě ovlivňovat. Výrobní místnosti a sklady musejí být řešeny tak, aby jejich návaznost optimálně splňovala požadavky technologického a hygienického provozu. Světlá výška pracovišť pro tepelné opracováni musí být minimálně 330 centimetrů, u větších zařízení 390 cm. Světlá výška ostatních výrobních zařízeni musí být minimálně 300 centimetrů. Pro podáváni nápojů z tlakových nádob do netlakových pletí veškerá ustanovení ČSN 527005 Výčepní zařízení obsahuje i požadavky hygienické. Kapacita zařízení společného stravováni je jednak maximálně provozní, jednak maximální za nouzových podmínek. Maximální provozní kapacita z hygienického hlediska je taková, které za běžných hygienických podmínek, účelu a způsobu stravování zaručuje dodržování hygienických požadavků. Maximální kapacita za nouzových podmínek je prakticky dána maximální výrobní možností zařízení, bez ohledu na počet strávníků, míst v jídelně a pracovní dobu. Z hygienického hlediska se rovné dvojnásobku maximální provozní kapacity při celodenním provozu.6. Seskupení a uspořádáni prostor výrobní části a jejich vzájemné provozní napojeni musí důsledně odpovídat výrobním postupům v jednotlivých úsecích, plynulosti a úspornosti práce a hygienickým požadavkům. Nesmí docházet ke křížení čistého provozu s nečistým. Teplota ve varné kuchyni nesmí přestoupit +24 st. C, na každého pracovníka musí být zajištěna vzduchová kostka 20 m3, u varné kuchyně je nutná alespoň desetinásobná výměna vzdychu za jednu h
odinu (horní hranice je 22násobná výměna). Plocha výrobní složky činí 0,5 m2 na jedno hlavni jídlo, pro větší zařízeni (nad 500 strávníků) 0,3 m2; tyto plošné koeficienty jsou pouze směrná čísla která se s ohledem na účelnost zařízení, materiálně technické vybavení, budou měnit. Obsah varných nádob nesmí klesnout pod 1,5 l na jedno hlavní jídlo. Musí být zabezpečeno oddělené umývání bílého nádobí (stolního) od "černého" kuchyňského, rovněž tak oddělené myti sklenic a příborů.7. Plocha pro příjem, výdej a kontrolu skladovaných poživatin má plošný koeficient 0,02 m
2 směrné ukazatele pro sklady chlazené činí 0,03 m2, pro sklady chladné 0,15 m2, pro sklady suché 0,05 m2 a pro sklady pomocné pro stravovací provoz 0,05 m2. Kapacita skladu na odpadky se stanovuje bud objemem 0,2 litru obsahu odpadních nádob na jedno hlavní jídlo, nebo plošným koeficientem 0,003 m2. Pro hrubý odhad kapacity skladovací složky může používat ukazatel 0,3 m2 bez ohledu na velikost zařízení. Přirozené osvětlení vychází z poměru plochy oken k ploše podlahy; u jídelní a výrobní složky s jemnou prací má být maximálně 1:6; u pracovišť s hrubou prací 1:8 a v pomocných a vedlejších mistrnostech 1:10.8. Šatny pro strávníky (návštěvníky) se zřizují na komunikačně výhodných místech, aby strávníci u šaten nerušili plynulý provoz.
Šatny mohou být podle charakteru zařízení bud' obslužné, nebo samoobslužné. Záchody pro návštěvníky (strávníky) se zřizuji v tomto počtu: jedno sedadlo (kabina) pro 50 žen, jedno sedadlo (kabina) pro 100 mužů, jedna mušle nebo 60 cm pisoárového žlabu pro 35 mužů. V předsíňkách WC musejí být instalována umyvadla a zařízení na hygienické osušení rukou.